19 september 2011

Två tredjedels Damastprojekt på Väv11 i Borås

Eva jobbade och kunde tyvärr inte följa med. Där ser man vådan av att ännu inte vara en glad pensionär!

Anita och jag blev upplockade av bussen i Borlänge strax före halv åtta på torsdagsmorgonen och efter ett upptag i Ludvika, kaffepaus i Sickelsta så kom vi äntligen fram till Borås och Åhaga efter cirka sex och en halvtimme på väg.

Att vi skulle börja med något annat än att få i oss lite mat, var inte ett alternativ, men efter en kycklingsallad och lite kaffe så var vi båda fit for fight.

Åhaga, som har varit ett lokstall en gång i tiden, var full av utställare som ville sälja allt som har med vävning att göra.

Själv är jag fortfarande i valet och kvalet om jag ska köpa den där lilla bordsvävstolen med bara 30 cm bredd men med 8 skaft, som jag redan hemma bestämt mig för att titta närmare på.

Båda två köpte vi dansk ullcrepe som man kan väva sådana där veckade halsdukar med, några böcker och jag en liten vacker bandgrind i doftande trä.

Men den stora behållningen för oss båda var när vi i några timmar gick runt i Textilmuséet och tittade på alla utställningarna.

Där fanns  massor att titta på, från olika vävstugor, vävprojektet "Klä dig i vävt", smarta textilier där mattan lös när man gick på den, en hel del finnväv och mycket annat intressant.

Sen fanns även alla maskinerna kvar som använts i det textila arbetet.

Jag tog massor av foton, närmare bestämt 95 stycken, men jag kan ju inte lägga ut alla så jag har försökt mig på att göra ett litet collage av några av bilderna.
Här står Anita och granskar en tunn väv med invävda luddiga små tussar.









Vi träffade även på två av de tre som anordnat vår bussresa hit ner, på Textilmuséet. Maivor längst till höger har även gått på Fornbys distanskurs i vävning och hon väver i en vävstuga i Falun.

På hemvägen stannade vi till i Laxå och åt hamburgare. 

Avsläppta blev vi vid bussterminalen här i Borlänge strax före halv tio på fredagskvällen. Trötta men jättenöjda med en toppenfin resa och med huvudena fulla av intryck.

Vid tangentbordet: Gunilla Lindström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar